Vecka 8 (7+0)

Enda sedan jag gjorde testet i vecka 5 (4+0) har jag mått illa konstant, mer eller mindre.
Kräks var o varannan dag, både morgon och kväll.
Denna långhelgen var extrem!! Låg på soffan större delen av tiden och mådde pyton. All energi var totalt urblåst.
Tyvär hänger det i lika mkt nu med så det känns lite som att jobbet blir lidande då jag saknar energi. Jag gör det jag behöver och försöker koppla bort mitt mående men gör kanske inte så mkt mer vilket känns trist då jag faktiskt gillar mitt jobb även fast det varit stressigt. 
Visst är det skönt också att sommarens i värmen kommer allt mer men för gnällandets skull hjälper det inte mot graviditetsillamående :-P

Men jag säger det igen; även fast jag gnäller o tycker det är jobbigt att må såhär är jag oerhört glad ändå o ser det som ett positiv tecken att det är som det ska vid den här tiden :-)

Jag testade en period att bara käka morotsstavar o dricka isvatten/citronvatten för att dämpa illamåendet o det hjälpte ibland men nu när det är värre hittar jag inget sim hjälper direkt bra. Det ända jag kan bli sugen på är salta kex men kan inte stoppa i mig hur mkt som helst av det heller...

Någon som har tips på vad som kan hjälpa att äta/dricka? 

Någon som kanske vet av erfarenhet om detta armbandet jag sett på apoteket hjälper som ska motverka illamående?

Hur som helst, jag mår illa o det är pyton men glad o lycklig för det! :-P

Kommentarer

  1. Mår du mest "bara" illa hela tiden eller kräks du mycket också? Mot det senare tycker jag inte att ngt hjälper, det är mest bara att se till att alltid ha koll på vart toan är ;) Men mot illamående så se till att magen aldrig är helt tom, dvs att du aldrig behöver bli hungrig, då mår man mer illa (även fast man kanske inte har så mkt matlust när man mår illa). Sen tyckte jag att det hjälpte att dricka kolsyrat, smaksatt vatten eller läsk. Detta för att det är lättare att rapa, låter jättetokigt! Men naturliga rapar (ej framtvingade) gör ju så att luften kommer upp, samtidigt som det andra trycks ner i magen = illamåendet minskar. Annars är frisk luft bra, åksjuketabletter kan hjälpa, och även lergigan comp som man kan få utskrivet, men dessa blir man sjukt trött av! Så man får väga för- och nackdelar. För de flesta går ändå illamåendet över efter 12e veckan så det är ju inte för evigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Emelie!
      Jag mår illa precis hela dagarna men kräks gör jag nästan bara på morgonen och på kvällen. Har hänt några ggr mitt på dagen men inte hela tiden.
      Har ingen direkt matlust men känner mig ofta hungrig samtidigt som allt sen står mig uppi halsen.
      Har prövat dricka kolsyra o det hjälper lite om jag inte mår för illa för då är iaf läsk för sött.
      Har lergigan hemma sedan tidigare graviditet men blir orolig för att bli förtrött när jag är på jobbet (dagis)
      Försöker tänka på att det handlar om en begränsad period så det kkänns ju ändå skönt ;)

      Radera

Skicka en kommentar

Kommentera gärna;

Populära inlägg i den här bloggen

George Valentin - Förlossningsberättelse

Min livmoder

Ludde på simskola