TUL V.36


Så, idag var det dags för nytt tillväxtultraljud.
Sist för 4 veckor sen var bebis vikt uppskattad till ca 1438 g. Vilket var ca 400 g mindre än "normalt"
Andreas gissade på 1976 g idag och jag gissade på 2123 g.

Så kom vi dit, barnmorskan ropade upp oss och sa att hon skulle göra dagens viktskattning och sen skulle vi få prata med doktorn efteråt denna gången.
Började med att ligga på ryggen, men det var väldigt svårt o få någon bra mätbild tydligen så då fick jag rulla över på högersidan o till sist vart det ok.
Hon kollade vidare på flödet i navelsträngen, fostervatten o hjärtat. Sen frågar hon lite bekymrat; "har barnet varit normalstort vid dem andra kontrollerna?"
Jag svarar, nej vi har legat 400-500 g under varpå hon bara säger "mmm"

Hon säger sen det ser fint ut, jag går och räknar lite så får ni sitta ut igen o vänta på doktorn.
Så vi går ut i väntrummet igen.
Det kommer en annan läkare o hämtar oss, tar in oss i ett.mindre rum där hon säger; "jag ska göra en fosterljudsundersökning nu o det kan ta lite tid. Har vi tur tar det minst 10 min men det kan ta mkt längre tid.
Här hinner jag tänka mkt!
Så, jag frågar om det var något som verkade fel eller oroväckande på ul eller varför vi skulle göra detta?!
Hon säger då bara att det har med tillväxten att göra, att dem behöver kolla alla delar dem kan komma på.
Så jag får ligga på en brits, hon kopplar på en monitor på min mage som mäter hjärtljuden som i sin tur är kopplad till en skärm som samlar informationen. I handen får jag en knapp jag skulle trycka på varje gång jag kände fosterrörelser så skulle även det bli registrerat.

(lånad bild)


Då Theo redan nu var uttråkad fick Andreas ta ut honom på en promenad under tiden.

Jag låg där, hörde hjärtat ticka på, genomsnittet runt 145 slag/min, kände några rörelser o 10 min gick. Fortfarande var testet inte klart... 12 min hade gått o läkaren kom in igen o kollade, gav mig en kudde att ha under armen o gick ut igen...
Efter nästan 20 min var testet fortfarande inte klart men en ny doktor kom in i rummet o sa att hon var nöjd nog att stänga av då det såg bra ut.

Hon berättade bara lite kort att hon hade gått igenom min journal med min ordinarie läkare (som just nu gått förhinder med en annan patient) så hon visste en del av vår resa hit till denna graviditet.
Sen sa hon att detta testet gjordes pga barnets vikt var ännu längre rent procentuellt än sist så dem vill kolla ännu tätatare ett tag igen.

Frågade om dagens viktskattning o hon svarade då bara knappt 1800 g. Frågade om mer exakta siffror o fick då "1799g men lite osäkert. Det var precis på gränsen vad jag såg"
😯😯😯 här blev jag lite orolig då barnet "normalt" sett bör väga 2.6 kg

Fick sen besked om att dem vill göra nytt flödesprov på navelsträngen redan nästa måndag och en ny viktskattning veckan efter därigen.

Sen sa hon; har du o doktor K pratat något om igångsättning?

Återigen blev jag osäker o smått orolig men svarade att det inte är något vi har pratat om. Hur så?

"Eftersom barnet är så litet kommer vi inte vilja att du går över tiden iaf så har inget hänt framåt Bf datum kommer du antagligen få bli igångsatt men tänker även att du kanske kan bli igångsatt lite tidigare då foglossningen blir värre o inte har avstannat"

Pratade sen bara om mina tankar o funderingar kring det o inget blev bestämt eller planerat men hon ville iaf att jag skulle veta att det är något som finns med i deras tankar.

I det stora hela vad dem kan se mår bebis jättebra, fina hjärtslag, fint med fostervatten,  bra flöde i navelsträngen etc men det enda är just att det är ett litet barn som det ser ut nu.
Även fast jag blir nervös över kontroller o såna extra kontroller som idag så är det skönt att dem kollar.

😊

Efter sjukhuset begav vi oss upp mot stan för att fixa lite till nya vagnen. Väl inne i butiken får jag på 0.2 sekunder ett blodtryck/blodsockerfall deluxe vilket på ett ögonblick övergick till migränanfall, svimningskänsla, skakade okontrollerat, kallsvettig, flimmer för ögonen o snurrig i huvudet.
Andreas lyckas gräva fram alvedon ur väskan o jag får i mig lite vatten.
Expediten ser lite orolig ut o önskar oss lycka till när vi går ut. Håller med ena handen i andreas och andra handen om huvudet, hela vägen till La baguette där vi fick sätta oss o äta lite. Skakningarna började avta efter en stund men mådde verkligen skitkasst. Gick sen tillbaka till slottet då Theo vaknat så han kunde mata fåglarna med pappa en snabbis innan vi tog bussen hem.

Jag la mig på soffan typ orörlig i 1.5 timme o sen kom Theo o la sig i mitt knä o sov i 45 min till.
Nu är jag inte riktigt lika yr o hängig men fortfarande migrän tryck kvar. Adde cyklade iväg o köpte lite mat från Max...

Nu har det gått några timmar o jag är fortfarande inte pigg men något bättre iaf så det är skönt.

Så, det var en liten uppdatering i hur läget ser ut nu 😊

Godnatt 😚

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

George Valentin - Förlossningsberättelse

Min livmoder

Ludde på simskola